0% Complete
English
صفحه اصلی
/
هشتمین همايش ملی پيشرفت های معماری سازمانی
مقایسه الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای دسته بندی مشتریان بانک
نویسندگان :
محسن خانجانی
1
پرستو محمدی
2
محمدعلی رستگار سرخه
3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی :
ریسک اعتباری،دسته بندی،یادگیری جمعی،یادگیری ماشین،یادگیری عمیق
چکیده :
رتبه بندی اعتباری شرکتها و رتبه اعتباری هر یک از افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد. به همین علت است که بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی به دنبال حفظ و ارتقای رتبه بندی اعتباری یا رتبه اعتباری خود هستند. فاکتورها و ملاک های مهمی در این راستا در تعیین رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی تاثیرگذار است که وجود هر یک از آنها می تواند رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی را دستخوش تغییراتی کند. در این تحقیق سعی شده با استفاده از مدل های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق و همچنین ترکیب آنها بایکدیگر، مدلی ارائه داد که به خوبی بتواند مشتریان خوشحساب و بدحساب بانکها را از یکدیگر تشخیص دهد. برای این کار مدلهای یادگیری ماشین، سه مدل ماشین بردار پشتیبان، درخت تصمیم و K نزدیکترین همسایه و از مدل های یادگیری عمیق دو مدل شبکههای عصبی پیچشی و شبکه های عصبی بازگشتی مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه این مدل ها با استفاده از روش استکینگ با یکدیگر ترکیب شدند. در ادامه این تحقیق همچنین به بررسی این موضوع پرداخته شده که آیا میتوان با ترکیب مدلها دقت مدل را افزایش داد یا خیر. دادههایی که برای انجام این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است مربوط به اشخاص حقوقی تسهیلات گیرنده یکی از بانکهای ایرانی است که شامل 20 ویژگی از 3221 مشتری میباشد. در پایگاه داده مذکور، مشتریان بانک به دو دسته خوش حساب و بد حساب تقسیم بندی شدهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که استفاده از روش ترکیب کردن مدلها، باعث بهبود تصمیمگیری در زمینه اعتبارات میشود و به بانکها و شرکتهای مالی کمک میکند تا با استفاده از ترکیبی از مدلهای مختلف، بهترین مدلهای رتبه بندی را برای رتبه بندی اعتباری طراحی کنند و دقت بیشتری در تصمیمگیریهایشان داشته باشند. بالاترین دقت پیش بینی در این تحقیق مربوط به مدل استکینگ و پایینترین دقت مربوط به مدل درخت تصمیم بود و به طور کلی مدلهای یادگیری عمیق نسبت به مدلهای یادگیری ماشین از دقت بالاتری برخوردار بودند
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
معماری سازمانی در حوزه بانکی: مرور پژوهشها
علی الحویزی - سعید عربان - مرتضی صمدی
توسعه تدریجی قابلیتهای کسبوکار در برنامهریزی قابلیتمبنا مطالعه موردی: (شرکت توزیع نیروی برق استان یزد)
سعیده دهقان منشادی - جمال متوسلیان
ارائه یک رویکرد فضایی برای انتزاع مدل فرآیند دریافت و تحویل بسته
یاسر صالح آبادی - دکتر بهشید بهکمال - مصطفی میرزایی
مدلسازی لایه کسب و کار صنعت هوشمند با استفاده از معماری مرجع صنعت 4.0
لیلی زارع پور - اکبر نبی الهی
شناسایی راهکارهای بهبود عملکرد در صنعت خردهفروشی با استفاده از دادهکاوی
مریم جمشیدی مقدم - سید رئوف خیامی
اجرای برنامهریزی قابلیتمبنا در معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان
همایون ملکی - دکتر رئوف خیامی - علی نصیرزاده
Navigating Data Governance in the Telecom Industry
Fatemeh Rahimi - Farhoud Jafari Kaleibar - Fatemehzahra Feizi - Amirhossein Hosseinnia - Houman Kashfi
ارائه یک چارچوب برای کشف فرآیند و پیاده سازی یک روش ترکیبی مبتنی بر آن
محمدعلی خدادوست - فهیمه رحیم زاده - مهدی وحیدی پور - جواد سلیمی
تحلیل عملکرد و بررسی انطباق فرآیندها در مراکز بهداشتی و درمانی (مطالعه موردی: فرآیند درمان سرطان در مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) مشهد)
محمد صالحی - سیدرئوف خیامی - زینب نجف پور
An Efficient Method For Selecting and Prioritizing Business Processes In Robotic Process Automation
Reyhaneh Alimoradi - Fereidoon Shams Aliee - Bahar Farahani
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.7