0% Complete
English
صفحه اصلی
/
پنجمين همايش ملی پيشرفت های معماری سازمانی
استفاده از رویکرد نتیجهگرا مبتنی بر مدل قابلیت کسبوکار در شبکهی معماری صنعت بانکداری (BIAN)جهت بازمعماری کسبوکار بانکی در عصر تحول دیجیتال
نویسندگان :
پریماه محمدپور
1
نرجس فرضی
2
فاطمه علیدوستی
3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلمات کلیدی :
شبکه معماری صنعت بانکداری، مدل قابلیت کسبوکار، معماری مبتنی بر قابلیت کسبوکار، معماری سرویسگرا، دامنهی سرویس
چکیده :
شبکهی معماری صنعت بانکداری (BIAN) مدلی مبتنی بر معماری سرویسگرا با قابلیتهای مشخص در قالب دامنههای سرویس و تعریف مرزهای مشخص بین آنها است که امکان انتخاب و یکپارچهسازی محصولات مختلف از سازمانهای متفاوت را جهت ایجاد و کنترل یک کسبوکارخاص در حوزهی بانکی میسر میسازد. ماموریت اصلی BIAN هدایت صنعت بانکداری جهت رسیدن به توافقی مشترک بر روش دستیابی به یک معماری سرویسگرای انعطافپذیر است؛ معماری که با هدف پاسخگویی به نیازمندیهای کسبوکار بانکی در افزایش چابکی، کاهش هزینه، بهبود بهرهوری و ارتقای سطح تعامل که اصلیترین رویکردهای بانک در زمینهی استفاده از فناوری اطلاعات است، همسو شده است. B³CM (BIAN Banking Business Capability Model) یا مدل قابلیتهای کسبوکار بانکی یکی از جدیدترین مدلهای چارچوب BIAN است که درسال 2018 و همزمان با ارائهی نسخهی 7، بهصورت رسمی توسط این سازمان ارائه شده است. قابلیت کسبوکار بیانگر توانایی یک سازمان جهت انجام عمل یا تغییری در کسبوکار است که این قابلیتها منطبق با اهداف و ماموریتهای کسبوکاری سازمان میباشند. بسیاری از فعالیتهای توسعهی محصول، در واقع تلاش برای ایجاد قابلیتی جدید و یا بهبود عملکرد یک قابلیت کسبوکار موجود میباشد. در این مقاله سعی شده است تا مزایای رویکرد مبتنی بر قابلیت کسبوکار در استاندارد BIAN در صنعت بانکداری، توضیح داده شود و پس از ارائهی مفاهیم مرتبط با قابلیت، قابلیت کسبوکار، تفاوت قابلیت با ظرفیت کسبوکاری و نحوهی بهکارگیری مدل قابلیت در بانکها و موسسات مالی شرح داده شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مقایسه تحلیلی چارچوب های معماری سازمانی نظامی
علی آقامحمدپور - محسن محمدینژاد
مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال در شهر هوشمند (SC-DT-CMM)
حمیدرضا ابوطالبی - شهره آجودانیان
کشف فرآیندهای کسب و کار برای نگاره رویدادهای خرد با رویکرد خوشه بندی و تئوری گراف
مهسا چوپان نژاد نجف آبادی - عرفان حسن نایبی
ارزیابی میز خدمت الکترونیکی دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه درمان: یک مطالعه توصیفی-مقطعی
زهرا نصیری خونساری - ریحانه السادات شریف - علی نیکمرام - مهرداد فرزندی پور - احسان نبوتی
طراحی مدل معماری سازمانی (EA) شرکتهای توزیع برق ایران بر اساس استاندارد IEC61968 و مدیریت جریان ارزش (VSM)
مصطفی یوسف زاده - صادق صفارخراسانی - رضا بهنود - حمید حسن نژاد
معماری سازمانی پیچیده و مبتنی بر خِرَد ترکیبی برای نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت
سارا بوربور حسین بیگی - محمدرضا بشارتی
ارائه مدل مفهومی پیشنهادی ترکیبی هوش مصنوعی و معماری سازمانی برای تحول دیجیتال در بانکها: رویکردی برای بهبود فرآیندهای کسبوکار
صالح راد - بابک درویش روحانی - حمید بنائیان
مدل بومی تحول دیجیتالی سازمانهای حاکمیتی ایران
علی کیانی فر - جواد تقی زاده
Challenges and Experiences of Iranian Developers with MLOps at Enterprise
Mohammad Heydari - Zahra Rezvani
بررسی معماری سیستمهای اطلاعاتی بیمارستان دیجیتال مبتنی بر مدلهای مرجع
امید رجائی - حدیث معتمدی - دکتر سید رئوف خیامی - دکتر محمد صادق رضائی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.7